lauantai 20. joulukuuta 2014

Paahdetut punajuuret smetanan ja pähkinöiden kera

Punajuuri nostaa suosiotaan joulupöydässä vuosi vuodelta eikä vain rosollin muodossa. Tämä tahriva juures on varsinainen terveyspommi. Punajuuri sisältää paljon kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, natriumia, kuparia, rautaa ja sinkkiä. Vitamiineista punajuuresta löytyy ainakin A-, E-, C- ja B-ryhmän vitamiineja.

Paahdetut punajuuret smetanan ja pähkinöiden kera on oiva haastaja perinteiselle rosollille.






PAAHDETUT PUNAJUURET SMETANAN JA PÄHKINÖIDEN KERA

1 kg punajuuria
tuoretta timjamia
1-2 rkl öljyä
100g smetanaa
suolapähkinöitä (tai paahdettuja pinjansiemeniä)

Kuori punajuuret ja leikkaa lohkoiksi. Levitä punajuurilohkot uunivuokaan ja pirskota päälle öljyä. Lisää joukkoon muutama timjaminoksa. Paista punajuuria 200 asteisessa uunissa noin 40 minuuttia tai kunnes lohkot on pehmeitä. Anna punajuurilohkojen jäähtyä ennen kuin lisäät smetanan. Ripottele pinnalle pähkinöitä.


Vinkki! Jos et halua jouluksi punajuuren värjäämiä käsiä käytä kertakäyttöhanskoja tai levitä käsiin ruokaöljyä ennen kuin otat juuret käsittelyyn. Ruokaöljy vähentää punajuuren värin tarttumista, mutta ei estä sitä kokonaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti